Tuesday, August 11, 2009

kalau tak nak belajar...nanti jadi apa?

semasa menghadiri kursus di Melaka minggu lalu, saya n roomate berbual dengan beberapa org cikgu yang ada di sana. cikgu2 itu cikgu2 berbangsa cina..

saya lupa topik apa yang dibualkan pasal tak berapa penting mana pun...tapi saya paling ingat ayat yang diucapkan, yang berbunyi begini :

kalau tak nak belajar, atau malas belajar, nanti jadi laa
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
cikgu!

sape yang ucapkan tu? menurut cikgu itu, parent2 keturunan cina sudah memomokkan anak2 mereka dengan ayat di atas. begitu rendahnya martabat seorang guru di mata mereka!!

haaa...cikgu2....nak kata apa?

mungkin mereka ingat keje guru ni senang kottt...atau mereka ingat cikgu2 ni ada diploma sajaa...hari ni memang ijazah tu dah tak berapa ada maknanya pasal orang dah lomba2 buat master n PHD tapi kebanyakan guru sudah ada ijazah. n ramai juga yang dah sambung master jua PHD. malangnya kelulusan mereka itu tak dapat wajaran sewajarnya.

saya nak sangat2 cabar parent2 agar jadi cuba jadi cikgu kat sekolah barang sehari dua. especially parents yang banyakkkkk sangat komplen itu ini. ada berani ka?

kepada sahabat2 yang sedang menyambung pelajaran,....marilah sama2 kita tingkatkan martabat kita. teruskan perjuangan sehingga ke puncaknya.

4 comments:

ninie said...

wah begitu sekali persepsi diorang pada profesi sebagi guru...kalo takde cikgu.. tak belajarlah anak dorang kat sekolah.. dorang mmpu ke nak ajar sendiri...

hajarus said...

uiisssshh xleh la camtu kan ibu ZAAZ, kalau xde cikgu saper nak ajo anak2 dorang tu ek.. mampu ker nak ajar sendiri sumer subject... huhuhu...

~ Ibu ZAAZ ~ said...

derang la bodoh...kata cikgu tak berapa nak pandai kan, tapi gi hantar jugak anak2 kat sekolah yang semestinya cikgu2 yang ajar. hu hu

kalo hebat sangat, anta la anak2 belajar kat engineer ker..arkitek ker...tgk hasilnya. leh pandai tak?

sah tak pandai budak2 tu pasal bukan bidang derang. derang tu memang la pandai dalam bidangnya sendiri.

ada sorang parent tu anta tusen ngan lect..panggil datang umah. hasilnya? anaknya dok dalam kelas belakang jugak. tak de la pandai mana. lect pun bukan tau sangat benda nak ajar kat kelas nih. cikguuuuu jugak yang nak kena carik.

reen said...

sy slalu nsihatkn anak2..
blaja bsungguh2...biar orng kata kita bodoh..jngn kita mmprbodohkn diri sndiri..pelajaran tu pnting..
biar susah cmne skali pn..plajaran tetap d utamakn...
kita patut bsyukur dpt idup d bumi yg aman damai ni..semua ad...
anak2 la pewaris bangsa..pnymbung generasi....