Thursday, December 22, 2005

Yang ditunggu...

1 comments
21 Disember 2005

Kebetulan ayah cuti...dapat la pegi bejalan-jalan. Nak kemana ? Pusing-pusing la jawabnya. Kami masak cepat hari ni. Ye la kan..nak keluar punya pasal. Nak cepat pun...tengah hari juga keluarnya walaupun masak memang dah siap awal.

Memula ke AWAN BESAR. Ayah ada urusan. Ibu ngan anak-anak tunggu dalam kereta. Puas menunggu, aiesya buat projek pulak. Kenalah pegi basuh Aiesya dulu. Ayah datang dengan senyuman dengan tanggannya penuh plastik Mc Donald. Ada habuan untuk kami yang menunggu.

Lepas tu bertolak ke Shah Alam. Berjumpa X student... Siti Aisyah Absah. Masih macam dulu. Cuma yang tak bestnya terpaksa mendengar cerita sedih Aisyah yang terpaksa membuat penangguhan pengajian akibat masalah kewangan. Apakan daya. Saya dah tak berkuasa membantu. Dulu masa kat ITTAR..insyaAllah la. Tak pe Aisyah..Sabar ya. da la hikmahnya tu.

Kembali semula ke KL. Ingatkan nak singgah ke Masjid Pandan Indah yang Indah untuk solat Zohor,...patah balik. cari masjid lain. Panas la kawasan tu...Aiesya tidur. Itu la sebabnya nak cari kasawan yang redup. Terus menuju ke masjid As-Sobirin Taman Melawati. Dah selesai solat...kereta pulak tak boleh dihidupkan. Memacam hal la pulak kereta ni. Tak pe. Kejap lagi hidup la tu. Ada hikmahnya juga tak dapat dihidupkan tu...sempat juga abang, kakak dan adik melepaskan hajatnya. Alhamdulillah lepas tu boleh pulak dihidupkan.

Selepas itu kami ke Carrepour Wangsa Maju. Pegi beli setem je. Ronda-ronda kejap. Pastu terus ke Ampang Point. Teringat pulak sim card dah kena potong perkhidmatannya. Alhamdulillah tak ramai. Elok je sebelum keluar kereta Aini call kata negeri dah tahu. Sukanya. Selesai bagi no. kad pengenalan pada Aini, kami pun uruskan pasal sim card. Dah kena tukar no baru la pulak. This is my new number : 017-2973932. Nak buat cam mana. Kenalah tukar. Masa maxis bagi reminder dulu, tak de la pulak nak pegi tukar awal-awal. kalau tak, dapatla diselamatkan nombor lama tu. nasib la.

Sebelah petang dapat mesej Aini. "kak dapat KL" katanya. Ini buktinya yang selama ini ditunggu.( gambar kemudian) Alhamdulillah, semua classmate dapat pilihan masing-masing termasuk Yusniza yang akan bertolak ke SABAH. Selamat bertugas buat semua. TQ Aini ya tolong buat semakan. Budi baik mu akan ku kenang sentiasa. Tak sabar tunggu mr. posmen bawak surat. Satu lagi penantian yang menyiksakan.

Sunday, December 18, 2005

Cerita BTN

4 comments
Memula dengar kata nak kena pegi BTN....sakit kepala dibuatnya. Mana taknya..dulu dah pernah rasa. Bosannya Ya-Rabbi. Tapi nak tak nak kena gak pegi untuk memenuhi syarat sebagai pegawai kerajaan. Cewah!
Hari yang ditunggu pun tiba. Pagi exam KISSM. Sempat lagi balik tukar baju, sembahyang dan ambil bag kat rumah. En. Shaari kata bas akan bertolak pukul 2.00. So, sebelum pukul 2 sampai la semula ke maktab. Laa...tak ramai pun lagi. Tak pe. Babai abang, kakak, adik. 4 hari lagi ibu balik.
Kata pukul 2.00....ni dah nak dekat pukul 3.00 tak naik bas lagi. Ni la gambar kami semasa menunggu bas. Sempat lagi tu. He he
Dalam pukul 4.30 pm sampai ke kem KIWA. Ni lah dia Kompleks Integrasi Warisan Arca ( KIWA ) di sepang. Bebetul tepi highway dan berdekatan dengan KLIA. Boleh kira kapal terbang yang berlepas. Kalau ada budak-budak baru best kira kapal terbang ni ( teringat la pulak kat anak-anak masa tu).
Sampai je kena bebaris...nak kira orang la tu. Masuk dewan kena timbang berat dan tinggi. Pelik la pulak. sebelum ni tak de pulak kena buat semua ni. Yang tak bestnya,...timbang-timbang berat naik. Ni mesti penimbang tu tak betul. he he. Lepas tu cari geng sebilik. Kecoh juga mencari teman sebilik ni. Kejap macam tu, kejap macam ni. Akhirnya....inilah ahli-ahli sebilikku. Dari belakang, Hani, Zuraida ( yg tengah telepon tu ), Ehem...ehem, Aini dan yang bertudung putih yang tengah menari tu....Yusniza. Actually 4 orang je sebilik. Hani dijemput atas rasa belas kasihan kerana terbuang. Sian Aini la pulak kejap di atas, kejap di bawah tidurnya. Sorry ya dik. Inilah bilik yang paling bising memelam hari. He he. Yang bestnya, semua bilik dilengkapi dengan alat penghawa dingin.
As expected, LDK aktiviti yang membosankan. 2 hari penuh LDK. Tak semua bosan tapi hampir semua. Biasa la. Mata yang memberat tak dapat ditahan-tahan. Dengan menahan rasa malu, tersengguk-sengguk jua kami. Nak buat macam mana. Dah ngantuk. Tido lambat bangun kena cepat. Dah la tak lena tido kan. Alasan biasa la tu.
Sesi terakhir LDK akhirnya tiba jua. Nak keluar tu barulah segar mata. Ni gambar kumpulan 8. Masa bergambar lagi la segar mata. Kui kui kui.
Satu lagi masa tak ngantuk ialah masa makan. Kat sini makan 6 kali sehari. Walaupun kata tak nak makan, tapi bila dah makanan ada depan mata ( wajib ke dewan makan dalam kumpulan ), maka makanlah jua. Pembaziran jangan cerita la. Semua yang tak habis perlu dibuang. Pinggan mangkuk macam biasa basuh sendiri ikut kumpulan. Gambar kat dewan makan ni (kumpulan 8) diambil pada pagi hari akhir sebelum ke dewan untuk exam terakhir buat tahun ini. Tu yang ramai pegang buku tu. Semua sibuk menghafal fakta-fakta sejarah.
Ni pulak gambar terakhir sebelum melangkah ke dewan exam selepas sarapan. Dah tak larat nak bukak buku dah. Otak dah tepu dengan exam yang berturut-turut bulan november ni. Elok je kan duduk tu...macam taik cicak. Berselang-selang warnanya. Inilah warna pakaian kami sepanjang di kem kecuali masa riadah ngan solat.
Gambar kembara tak de la pasal ingatkan teruk kembaranya. Tak de la bawak kamera. Rupa-rupanya tak adventure langsung!! Lepas kembara, balik mandi, siapkan bag, ke dewan untuk acara penutup. Dah tak sabar nak balik sebab bas dah sampai. He he. Tapi tak de la boleh balik terus. Lepas upacara penutup kena pegi makan lagi kat dewan makan. Lepas tu barulah boleh berangkat.
Berakhir juga cabaran untuk menjadi seorang guru. Gambar terakhir dalam bas sebelum bertolak balik. To Yusniza, selamat bertugas di Tawau. Harap-harap dapat la Yus mengikut suami ke sana. Buat yang lain-lain tu, sabar la menunggu abang posmen hantar surat. Tak pun, rajin-rajin la melayari internet. ADIOS !!

Monday, December 05, 2005

~Setiap yang bermula pasti akan berakhir~

1 comments
Bak kata Kak Monie, setiap yang bermula pasti akan berakhir. Dulu tak sabar nak capai umur 17 tahun dan merasa manisnya alam remaja. Dah dapat dan dah pun berakhir. Lepas satu....satu. rasanya baru je tahun 2005 bermula...dah disember dah. Dah abis pun kursus KPLI ku. Dah tak bergelar pelajar lagi lah ni. Seronok belajar balik sebenarnya. Azam dulu untuk belajar bersungguh-sungguh bila dapat peluang belajar rasanya dah dikotakan. Harap-harap result membanggakan. Tak dapat jadi pelajar terbaik pun tak pe. Yang penting CGPA mesti gempak. Sesungguhnya, " PERJUANGAN BELUM SELESAI ". Untuk Aini, Fathil serta semua yang masih mahu meneruskan perjuangan,.....semoga apa yang dihasratkan terapai. Semoga gelaran Dr. Noraini Baharuddin yang diidamkan terapai. Sama-sama kita berdoa ya.

"SELAMAT PENGANTIN BARU" untuk Yong ( cikgu di SKPP1 ) pada 3hb Disember dan Noor Aida Ruzlin ( bekas pelajar di ITTAR ) pada 4hb Disember. Maaf ya tak dapat nak menghadiri majlis kalian kerana kekangan peribadi ( ayahanda tercinta berada di hospital tika dan saat ini ). Al-Fatihah buat nenda (sebelah ayah) yang telah kembali ke rahmatullah pada 4hb Disember 2005. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya. Setiap yang bermula pastinya akan berakhir....