Saturday, September 20, 2008

Perihal KUKU

Orang kita ramai juga yang suka simpan kuku panjang. Tak kira la lelaki atau perempuan. Tapi selalunya perempuan la suka simpan kuku panjang ni. Kat sekolah tu pun, sebab jarang periksa kuku murid, bila sesekali periksa, tu dia....ada yang saja simpan kuku panjang. Cantik pulak tu dibentuk. Haa...cikgu2, selalu2 la jeling kuku anak2 murid tu. Yang penting, sebelum tegur, make sure ours pendek. Kalau panjang jangan ditegur. Potong dulu. Kang depa bantai kita balik. Budak2 sekarang ni lain sket.

Ini dia fakta mengenai kuku.

Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, dosanya sama seperti memelihara sekandang babi, jika kesemua jejari kita menyimpan kuku yang panjang.... bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk kesemua babi-babi tersebut.... potonglah kuku anda.

Jangan ada niat simpan kuku panjang, walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia jugabukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak.

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong, dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala.


Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli.
Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri.

Renung-renungkan dan selamat beramal.
:)

4 comments:

izyan said...

betul ke cikgu???nnt lah saya potong kuku...

~ RoSLizA ~ said...

betul la tu. ape lak main-main. Haa...toksah nanti2. potong cepat!

izyan said...

ye lah..saya dah potong kuku dah smlm...lps saya comment,saya terus potong kuku..

Anonymous said...

Baru prasan..kuku kite pn dah panjang 1/2mm..nak ptong gaklah cikgu!:) ~Shimah~..